Friday, November 4, 2011

Merasai Al Fatihah...

Salam wrt.

Surah ini tak asing lagi di kalangan muslim. Orang muslim pasti saje menghafalnya kerana sekurang-kurangnya 17 kali dalam sehari kite akan membacanya.

Nak sharing sedikit sentuhan dari Amru Khalid daripada bukunya "Ibadah Sepenuh Hati". Moga2 ianya menambahkan kekhusyukan kite dan merasakan betapa indahnya berbicara dengan Allah yang Maha sempurna itu. =)

~ Allah berfirman dalam sebuah hadis Qudsi, "Aku membahagi solat menjadi dua bahagian untuk Aku dan hambaKu" Ketika ia mengucapkan Alhamdulillahi Rabbil Alamin, maka Allah berfirman, "HambaKu telah memujiku." Lalu ketika ia mengucapkan Ar-rahmanir rahim, Allah pun menfirmankan, " HambaKu telah mengagungkanKu". Dan tatkala ia mengucap "Maliki yaumiddin", Allah berfirman, "HambaKu telah memujaKu."

Sambung lagi akan hadis itu, Ketika ia mengucap Iyyaka na' budu waiyyaka nasta'in, Allah menjawab, "Inilah perjanjian antara Aku dan hambaKu". Ketika si hamba mengatakan "Ihdinash shiratal mustaqim, shiratalladzina an'amta alaihim ghairil maghdubi alaihim waladdhallin," Allah menjawab, "Inilah perjanjian Aku dan hambaKu. Akan kupenuhi yang ia minta" (HR Muslim dan At-Turmudzi)

Saya minta satu hal kepada Anda..... ketika anda membaca Al-Fatihah bacalah seperti ini ketika Anda mengucapkan "Alhamdulillahi rabbil alamin, berhentilah barang sejenak dan rasakan kebahagiaan atas apa yang Allah firmankan.

Alangkah gembira hati anda dan alangkah bahagianya jiwa anda saat Allah berfirman, "HambaKu..........." Demi Allah, kalaulah bukan kerana hamabtan kemaksiatan, pasti hati ini akan terbang kegirangan lantaran mendengar kata2 ini.

Rasakan nikmat Allah di saat anda membaca "Maliki Yaummiddin". Rasakan kekuatan dan kekuasaanNya ketika anda membaca "Rabbil alamin". Rasakan kasih sayangNya di saat Anda membaca "Arrahmanirrahim". Dan sekarang berdoalah kepadaNya dengan membaca :Ihdinash-shirathal mustaqim."

Selanjutnya ucapkan 'amin' dengan hati yang tenang, sebab para malaikat sedang mengucapkan hal yang sama bersama anda.

Rasulullah s.a.w bersabda, "Barangsiapa yang ucapan aminnya bersamaan dengan ucapan amin malaikat, maka Allah akan memberikan ampunan kepadanya" (HR Al bukhari, Muslim, Abu Dawud, At-Turmudzi, dan An-Nasa'i)

By Amru Khalid.

Jom para dai, sesungguhnya solat itu adalah hisaban yang pertama. Dan kite adalah insan yang Rabbani, membawa diri dan manusia di sekeliling kepada Allah.


Allahu'alam.



No comments:

Post a Comment