Thursday, May 13, 2010

ubatnye sabar dan ikhlas...

Bismillah,

"Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu" (94:1)

Hari ini genap 2 bulan abangku pergi. Bukan tujuan aku untuk mengenang-ngenangnye semula.. Malah aku bersyukur dengan ujian ni, kerana ini lah aku merasakan paling manisnye tarbiyah direct dari Allah.

Bagaimana Allah mengetuk hatiku, agar cinta itu hanya untuk siapa wahai diri? Mane kah Allah kau letakkan di hatimu? dan adakah kau mengira bahawa Allah menciptakan kau main2 dan bahawa kau tidak akan dikembalikan kepadaNya????

Aku mengaku, aku tunduk, aku lunturkan egoku itu dan redha inilah pengajaran buatku, buat keluargaku dan sesiapa saje yg hatinye merasakan kegoncangan ini...

Di saat aku mendengar getaran suara ayahku dan di saat aku selalu menjadi pendengar tangisan ibuku, ketahuilah hati kecilku merintih bersamamu... die itu pinjaman Allah, dan bile Allah ingin mengambil semulanye daripada kte, siapakah kite utk menahannye?

"Ya Tuhanku! Kasihanilah keduanya sebagaimana keduanye telah mengasuhku ketika aku masih kecil" (17:24)

Begitulah ajaran Allah untuk memberi peringatan kepada manusia. Agar kelak sedikit demi sedikit, manusia akan berubah dan akan kembali untuk memilih jalan menuju Allah.

Ia bagaikan suatu selekoh yg panjang, yang mane bile diri itu melaluinye tidak sedar bahawa dirinye itu sedikit demi sedikit sudah berubah ke arah yang lain. Dan pastilah arah itu adalah arah yg makin dekat denganMu. Makin cuba mengikhlaskan diri, dan makin tebal pakaian taqwa itu..

Jalan ini tidak pernah ditaburi bunga, tiada bentangan carpet merah dan tiada ganjaran dunia yg menanti. Malah ia ditaburi batu-batu sebagaimana kisah Rasulullah s.a.w di Taif, dan ia penuh dengan cucukan halus dari Allah utk menguji siapakah yg benar2 mengikuti Rasulullah s.a.w dan siapakah yg lebih baik amalnye.

Bermacam care Allah kirimkan. Kadang2 kte diuji dengan ujian ukhuwah. Mule cemburu dengan kerja2 sahabat, bersangka buruk dengannya, dan mencari-cari kesalahan sahabat. Awas, inilah kerja syaitan yg bekerja keras utk merosakkan iman kte!!!

Dan terkadang pule, hati itu diuji dengan rase bangge, takabur dan riak bile anak binaan kte, usaha2 kte mule menampakkan hasilnye. Kejayaan2 kite mengelola program ditabur dengan kata2 pujian. Ingatlah wahai diri tentang kisah badar, tatkala orang muslim merebutkan harta rampasan perang selepas kemenangan itu... lalu Allah tegur mereka,

"Harta rampasan perang itu milik Allah dan Rasul, maka bertaqwalah kepada Allah dan perbaikilah hubungan di antara sesamamu, dan taatlah kepada Allah dan RasulNya jika kamu orang2 yg beriman:" (8:1)

Ingat bukan result atau hasil yg kite kejarkan.. tetapi cintakan tertegaknye kebenaran itu kerana Allah.

Ade pule kite diuji dengan kehilangan org yg disayangi, hati terluka dengan kata nista dari manusia, dibenci oleh orang sekelilingnye, diuji rase sendiri menanggung beban, dan bile dakwah itu ditolak... tentulah ubatnye itu adalah sabar dan keikhlasan yg meresap indah di dalam hati.

kerana "Mereka tidak (menjadi) lemah kerana bencana yg menimpanya di jalan Allah, tidak patah semangat dan tidak pula menyerah. Dan Allah mencintai orang2 yg sabar. (3:146)

~jatuh cinta lagi dgn Allah =). wa'Allahu'alam...~

2 comments:

  1. salam wbt kak atam..
    jazakillah promote ubat2 tu..^_^
    ~ndiah~

    ReplyDelete
  2. wasalam wrt nadiah.
    waiyaki,
    terus kuat ye syg!!

    ReplyDelete