Wednesday, September 22, 2010

Nikmat satu nafas

Bismillah

Teringat aku bait2 lagu yang dinyanyikan Adi Putra,

"Kelahiran bagiku istimewa,
Ku bersyukur padamu Bonda"
Klik sini kalo nak dgr or download -->http://www.4shared.com/audio/q1u3LKLi/Adi_Putra_-_Kelahiran.htm

Memang benar, kelahiran itu terlalu istimewa buatku. Tatkala mata ini dapat melihat dunia, tatkala aku dapat menghirup udara dunia. Sungguh ia sebuah nikmat yg besar.

Pada mulanya aku sangat teruja bila berpeluang memasuki ke department "Resuscitation" di Paediatric Hospital. Seronok la kan dapat tengok baby2 yang comel belaka. Gerak geri mereka sentiasa mencuit hati.

Namun di department ini, sayu aku melihat begitu payah seorang bayi yang baru sahaja menemui alam barunya untuk terus kekal hidup di dunia.


Dirinya begitu kecil malah terlalu lemah tenaganya, namun dia tetap terus berusaha untuk bernafas. Begitu susah buat dirinya untuk membiasakan diri dengan pertukaran dari alam rahim ke alam dunia. Dulu dia hanya perlu bergantung 100% kepada ibunya, namun kini dia perlu melalui kesusahan itu di bahunya sendiri. Dan satu hirupan nafas itu sangat bermakna buat dirinya untuk mengumpulkan sebanyak mana oxygen buat seluruh organ2nya.

Dia seorang di situ, belum merasai kasih sayang ibunya yang pernah sarat mengandunginya. Belum dapat merasai betapa indahnya dunia ciptaan Allah. Yang mampu, adalah menangis dan menjerit tatkala sakit. Apakah prognosisnya? (ramalan treatment). Hanya Tuhan yang tahu sama ada die mampu survive atau tidak.

Subhanallah, satu nafas itu adalah sebuah nikmat yang besar dari Allah. Moge Dia mampukan kita untuk berusaha mensyukurinya tiap satu..

1615pm
22 September 2010
cycle paediatric, nizhny.

No comments:

Post a Comment