Sunday, February 27, 2011

Hati ini milikMU. ^.^

Bismillah. Salam wrt.

Camne ye kite nak basahkan hati? Nak betul2 'rasa' iman ni?
Kita selalu kata hati kita kering, rasa kosong, rasa sunyi, heartless.... sebenarnyakan itulah tanda hati kita memerlukan Tuhan.

Kate Ibnu Qayyim Al Jauzi,
“Sesungguhnya di dalam hati terdapat sebuah keterasingan yang tak mampu diubati kecuali dengan MENYENDIRI bersama Allah azza wajalla.

Di dalam hati juga ada sebuah kesedihan yang tak akan mampu diseka kecuali oleh kebahagiaan yang tumbuh kerana MENGENAL Allah beserta ketulusan hubungan denganNya.


Pun di dalam hati ada sebuah kegelisahan yang takkan mampu ditenangkan kecuali dengan berhimpun kerana Allah dan pergi meninggalkan kegelisahan itu MENUJU Allah.

Di dalam hati juga ada suatu tuntutan kuat yang tidak akan terhenti sehinggalah Allah menjadi SATU-SATUNYA MATLAMAT dan cita-cita.


Di dalam hati juga ada suatu keperluan yang takkan pernah terpenuhi kecuali dengan CNTA-Nya, MENGINGATI-Nya, beserta KEIKHLASAN yang tulen terhadap-Nya.

Bahkan jika hati ini DIBERI DUNIA SELURUHNYA BESERTA SEGALA ISINYA, keperluan itu tetap tidak terpenuhi selagi tidak mengharap penuh kepada Allah azza wajalla..”

Alangkah benarnya,
hati kita yg selalu mencari-cari itu sebenarnya adalah mencari Allah. Hati kita yg kekeringan dan gersang itu sebenarnya rindukan kata Allah, rindukan menyendiri bersama Allah..

yes, semuanya sebab Allah kan. Tetapi kadang-kadang kita kerap mencari yg selain Allah. Selalu mengharapkan ketenangan selain Allah seperti dgr lagu, jalan2, termenung. Kita selalu mengadu kepada manusia dulu sebelum Allah

Sebab itu lah kita perlu banyak qiam utk berbicara dengan Allah, perlukan Quran untuk merasai kata-kata Allah.

Peribadi orang yg sentiasa mengingati Allah ni, kalau die berbicara, kata-katanya adalah dakwah, bila dia diam, dia berzikir, nafasnya pula adalah tasbih. Masha Allah. Seronok kan jadi cam ni? =)


Jom kita kembali pada Allah. Hati ini miilikMU. ^.^











2 comments: