Saturday, February 11, 2012

Kehidupan dai itu adalah dakwah.

Bismillah.

Satu hari ade seorang ukhti pernah mengadu padaku,

Katanya, "Saya rasa kurang berdakwahlah minggu ni. Banyak duduk di dalam bilik je"

Hmm... benarkah begitu?

Mungkin kite sudah sedar bahawa dakwah yang didukung kite ini, bukan sekadar kerja kosong yang sentiasa perlu dicari penggantinya, apatah lagi ianya bukan kerja 'volunteer'.

Kerja dakwah ni bukan suatu pilihan tau, tetapi ianya satu2nya jalan. Ianya adalah sebuah tanggungjawab bagi sesiapa sahaja yang bergelar muslim.

Lantas kite merasa, tugas ini dapat dilaksanakan dengan membawa usrah. Menjadi seorang naqib/ah atau murabbi/ah dan di situlah medan kite untuk berdakwah. Dan pabila kite sudah bergelar seorang naqibah kite pula merasa lega kerana tanggungjawab dakwah itu sudah dilaksanakan oleh kite.

Dek kerana ini,satu masalah pula timbul, tatkala tiada lagi naqib/ah yang diperlukan lagi di tempat kita. Kerana semuanya pun dah join usrah. So ape lagi kite pun termangu-mangu tak tahu apa yang perlu dibuat untuk berdakwah. Kite pun asyik memberi alasan, "Ala, mane ada orang lagi dah untuk jadi mad'u" (sasaran dakwah)

Hari demi hari berlalu, kite masih disitu, masih di dalam comfort zone yang sama, kerana kite tidak menemui apakah medan kite untuk berdakwah. Dan akhirnya kefahaman dan semangat kite semakin lama semakin luntur.

Pause

Jom fikir sejenak.


Dakwah ini, bukan kerja untuk menjadi naqib/ah sahaja. Dan kite tidak hanya berdakwah di dalam usrah.
Ye, naqib/ah itu juga tidak cukup dikatakan sudah berdakwah. Namun kehidupan ini medan dakwah bagi seorang dai.

Makanya, tiada perkataan kurang berdakwah kerana kehidupan dai itu adalah dakwah.

Selagi dia hidup, selagi itu dia melaksanakan dakwah.

Fuhh... susahkan. Cube bayangkan setiap detik saat anda, gerak geri, percakapan, dan penglihatan anda merupakan dakwah. Setiap orang di sekeliling anda perlu merasai Islam itu dari kehidupan anda. Tidak dinamakan seorang dai, jika tiada hubungan yang erat antara seorang dai dan ahli keluarga kerana keluarga itu adalah mad'u pertamanya. Roomate, housemate, groupmate, jiran, ibu bapa, anak2, kakak2, adik2, makcik pakcik, penjual, cikgu2 semuanya perlu melihat akhlak seorang muslim itu dari kita.

Nah inilah individu muslim yang kite mahukan. Manusia lain akan melihat kehidupan seorang muslim sebenar melaluinya. Dia merupakan contoh, dan dia menjadi qudwah(teladan).

Lalu, "kenapa perlu membawa usrah'?

Cukuplah aku memberi jawapan kerana usrah itu adalah tempat2 pentarbiyahan(mendidik) individu2 muslim contoh ini. Ianya bagaikan kilang yang dinamakan kilang muslim2 OSEM =)

Hehe... Kalau nak tahu lebih lanjut, silelah join usrah dan tanyalah naqib/ah anda.

~Peringatan pertama-tamanya adalah untuk diriku.~

Allahu'alam
Salam AzZaharah.





No comments:

Post a Comment