Friday, February 24, 2012

ukhuwah needs effort.

Bismillah

Alhamdulillah, rase sangat seronok daurah hari ini. Mungkin kali ni ada macam2. Bukan sekadar pengisian biasa, tapi ada games, lakonan, solat jemaah dan of course la ade makan-makan.

Alhamdulillah wa astaghfirullah.

Dan tika kini, badanku terasa letih. Namun aku masih ingin menulis sesuatu. Kerana mungkin baru saja terkesan di hati, dan saat inilah perlu aku terus menconteng dakwat maya ini.

Ianya berkenaan ukhuwah. Fuh.... memang benar, bukan mudah membina sebuah ukhuwah. Selalu dgr orang cakap "UKHUWAH NEEDS EFFORT".

Ramai yang mentafsirkan effort tu dari segi cara untuk kite kena selalu bersama. Bertemu, sharing banyak2, maen game banyak2, makan sama2, jaulah sama2... dan banyaklah benda yang sama2. Dan ia, inshaAllah akan membina ukhuwah sesama kite.

Namun, kali ini aku merasakan ia tidak semudah itu.

Ukhuwah ini dasarnya iman. Jika ukhuwah itu rosak, maka puncanya pasti ada pada iman yang rosak.

Dan yang lebih parah, ukhuwah ini pasti diuji Allah sama ada benarkah kita ini berukhuwah. Pabila tiba point ni, yang susah untuk kita adalah hati. Terdiam aku kerana benar menyakini, ukhuwah really needs effort terutamanya dari hati untuk huznuzon yang sangat sangat banyak. Dari jiwa yang perlu dilapangkan seluas-luasnya.

Semakin lama kite kenal seorang ukhti ini, semakin banyak perkara buruk yang kite tahu daripadanya. Sehingga kite merasakan die bukanlah orang yang ku kenal pada ketika dahulu. Kita menjauh, mungkin kerana kita tak suka akan perangai buruknya itu. Lantas kita banyak bersangka buruk terhadapnya.

Nauzubillah. Astaghfirullah.

Husnuzon ubat yang paling effective. Tidak mungkin seorang sahabat sengaja untuk menyakiti sahabatnya dalam sebarang teguran, kata-kata, dan apa jua tingkah lakunya. Itu tidak mungkin jika dia seorang sahabat. Tidak mungkin!

Dan kerana dai itu perlu berjiwa besar, ayuh lapangkan dada. Bukan hanya pada orang yang kita ingin dakwahkan saja, tapi lebihkan lagi pada sahabat yang berukhuwah dengan kita kerana kita berada dalam saff dakwah yang sama.

uhibbukum fillahh.
ayuh tetap luruskan saff ini, sungguh Allah akan tetap bersama kita.=)






No comments:

Post a Comment